söndag 9 januari 2011

Filmrutan, omgång 6

Vi blev klara med omgång 6 för länge sedan men jag
har glömt blogga om det. Då kör vi!


Arabian Gun Twirler, 1899


Le locataire diabolique, 1909


Little Nemo, 1911


Our hospitality, 1923. Jag älskar Buster Keaton!


Sen blev det två svenskor i rad.
Ninotchka, 1939 med "Garbo laughs" på affischen. :)


En till klassiker, Casablanca med Ingrid Bergman, 1942.

Jag fortsatte Arne Mattsson-temat med
Mannekäng i rött, 1958.


Sedan blev det japanskt, Akiro Kurosawa.
Akahige (Red Beard), 1965.

Hasse Alfredssons film Ägget är löst, 1975.


Christmas vacation (Ett päron till farsa...), 1989


Schindler's list, 1993.

Zoolander, 2001. Premiär för mig och inget
jag längtar efter att se igen.

Vi avslutade med Eat Pray Love från 2010.

5 kommentarer:

Petra sa...

Oj vilken filmparad.

Librarybeth sa...

Vilken fräck blandning!!! Nå, var den däringa filmen med Julia något att ha då?!

Omentjej sa...

Petra: Ja, puh.. fast vi började med den omgången i höstas någon gång. :)

Librarybeth: Eller hur!! :) Nja, Julia-filmen var väl sådär. Jag hade svårt att känna något sammanhang i filmen och dessutom var handlingen väl flummig. Får nog en ljummen trea (av fem) och då är jag snäll.

Den samma sa...

Ägget är löst!? Det var ju min favvo när jag var liten, typ 7 eller så... Svart och härlig i mitt minne, inte säker på att den skulle vara lika bra idag. Kram

Omentjej sa...

Den samma: Jag har gillat den lika mycket i alla åldrar, men så är det med alla filmer som det gänget gjort tillsammans. :) Kram