onsdag 22 april 2009

Lunch med bokfynd

Åh... apropå att vara tacksam så är jag verkligen
det nu efter en fantastisk lunch! Först åt jag:

Stekt strömming med potatispuré smaksatt med färskost
samt pressgurka och lingon. Lättöl & nybakt bröd till det.

(Ungefär så här)
Sen gjorde vi lite ärenden på stan, bl.a. på bokaffären.
Jag fyndade tre böcker:
Västerås på femtiotalet, till pappa såklart. 99 kr.

Orkidéer till mamma, 39,50...
(läcker baksida)
Samt "Segrarnas väg" av Osmar White som var
krigskorrespondent under andra världskriget
(en tid som aldrig upphör att fascinera mig).
Boken är hans skildring av krigets slutskede,
"utan idealiseringar och heroiseringar".
Låter bra. Han tar också upp etiska frågor i
samband med slutstriderna och försöker se vilka
lärdomar vi kan dra, för mänsklighetens skull.
Ska bli jättespännande att läsa, och självklart hemskt.
Återkommer förhoppningsvis med recension, när jag
klarat av min stora "på vänt-hög" (fler som har såna?).

4 kommentarer:

Miss M sa...

Den sista lät som en typisk Miss M bok :) *vill ha* ska inhandlas =)

Omentjej sa...

Glömde skriva att den bara kostade 44,50!

IngelaMollly sa...

Oh ja! Nog har jag vänthögar ;-) Din lunch lät bra mycket godare än min; fryst lasagne som smakade vatten! Blä! Så jag kompenserade med en stor brownie, var det jag som skrev att jag hade problem med vikten?

Omentjej sa...

Molly: haha, men jag läste att bara man njuter av sin mat så är det lugnt. Typ. Du har ju inga problem förresten! Ät å njut säger jag bara!! =) Å min lunch var suveränt god (var på Strike).