torsdag 30 april 2009

Valborg

Åh Valborg...
Jag tänkte att jag skulle illustrera vad Valborg
är för mig i tre bilder... (tyvärr inte mina egna).

För det första kommer jag alltid tänka Uppsala
i samband med Valborg. Jäklar vad kul det var!
En typisk Valborg när jag var student:
Fest kvällen innan.
Champagnefrukost (gärna havregrynsgröt och
bubbelvin, riktig skumpa hade man inte råd med).
Sedan ner till å-racet:

där man satt och snackade och drack öl.
Sedan var det dags för sillunch som helst skulle
ätas i någon av parkerna:
Tillsammans med hundratals andra. Alla lika
glada, alla vår- och ölrusiga. Skratt och sång.
Klockan tre var det dags för min valborgsfavorit,
mösspåtagningen i backen vid Carolina Rediviva,
med efterföljande champagnegalopp till de olika
nationerna, medan man sjöng studentsången.
Ååååh... Jag såg bilder från det på tv som liten
och jag minns att jag tänkte på det min första
Valborg i Uppsala, att nu är det jag som står här.
Tror det snörde till sig lite i halsen då... :)
Jag älskade min studietid, det var underbart att
få förmånen att läsa allt jag ville.
Jag avslutar med en härlig studentbild och önskar
er alla en riktigt härlig Valborg!!

11 kommentarer:

Miss M sa...

Tack för dina fina ord hos mig Emma! Hoppas du får en underbar valborg vännen. Kram

Omentjej sa...

Miss M: detsamma, ta det nu riktigt lugnt, kram!!

Frida sa...

Ja, studentvalborg är nåt speciellt! Vi kör ligth-valborg nuförtiden, men sill-lunch, och kanske en promenad på stan.

Omentjej sa...

Frida: åh!

IngelaMollly sa...

Those were the days =) Ha en riktigt skön valborg!

Omentjej sa...

Molly: detsamma!! =)

Anonym sa...

Önskar dig detsamma

Omentjej sa...

Anonym: tack!

Nabil sa...

Valborg är överskattat.

Omentjej sa...

Nabil: haha kanske det, men inte Valborg i Uppsala inte!! ;) Kul att du tittade in!

Omentjej sa...

Nabil (igen): nu när jag kikat in på din blogg förstår jag vad du menar, och det kan jag hålla med om! Det är synd när Valborg förvandlas till en ursäkt för att supa skallen av sig. Hoppas du har en lugn & skön kväll! Det har jag. =)