tisdag 18 augusti 2009

Från Lule till Lappland


Gammelstads kyrkstad, Luleå. Vi åt lunch här,
men funderade också på att äta här. Får bli nästa gång.

Ortodoxa kupoler i Tornio.

Rangliga träbroar ut i Kukkolaforsen, där de fiskat sik
med håv sedan 1500-talet. Bryggorna var bara för
håvfiskarna. Tack för det, de såg lite rangliga ut...

En nyrökt sik blev en lagom lunch vid forsen.
Fingerplock, så vansinnigt gott!

Andra natten i Luleå bodde vi på Twin Peaks-hotellet
Nordkalotten. Uppstoppade djur i massor, samesymboler
och oändliga korridorer.

I Lappland såg vi fler renar än bilar.
Innan jag fick fram kameran var den här så nära att
jag hade kunnat klappa den om jag hunnit få ner rutan
och sträcka ut armen innan den sprang iväg.
Åk norrut ni som inte har gjort det. Dä ä sköj.

2 kommentarer:

Miss M sa...

Åh, fick sån längtan tillbaka dit. Vi var ofta i Lule när jag var yngre =)

Omentjej sa...

Miss M: Det förstår jag, det var jättemysigt där!