torsdag 26 mars 2009

En påse blod?



Det är livsviktigt att ge blod! Jag försöker värva nya givare ibland men det är väldigt många som bara skrattar besvärat eller rycker på axlarna. Men kom igen, det är toppen att ge blod! Man bidrar faktiskt till att rädda liv!

Jag vet att detta sagts tusen gånger förut men det tål att sägas igen: det är trevligt på blodcentralen, alla gör gott, man får fika och en present. Vill man känna sig extra nöjd lämnar man i stället ett bidrag till valfri välgörenhet - i sitt namn genom blodcentralen.

Jag vet att många tycker det är obehagligt och otäckt på riktigt, och självklart är det också ok. Men är man ok med tanken och är frisk så tycker jag absolut man ska anmäla sig! Jag värvade faktiskt min chef idag, jippi!

Idag blev jag inringd till lasarettet, jag har en väldigt attraktiv blodgrupp (0-) som alla kan ta emot. Nu har jag lämnat blod i 11 år och 21 gånger har mitt blod lämnats vidare till någon annan. Det är ca 10 liter blod. Några gånger har mitt blod kasserats pga dåliga blodvärden, så visst, det är superviktigt att äta sina järntabletter. (Man ska ju bara komma ihåg det också...)

Ett bra tag har man kunnat välja en pocketbok som present, de var dock bortplockade nu, så två champagneglas (de på bilden såklart) fick följa med mig hem.

Det var alles, men känner ni för att rädda lite liv - ge blod! :)

7 kommentarer:

IngelaMollly sa...

Jag beundrar dig mycket! Har dragit på det i många år; läkar-och sjukusskräck ;-( men nu får jag lite dåligt samvete...

S sa...

Kan inte annat än hålla med!

Omentjej sa...

Molly: du ska inte ha dåligt samvete! Sjukhusskräck är vanligt och många mår illa av blodet. Fast jag brukar faktiskt titta bort precis när de sticker in nålen. =)

S: Bra! :)

Frida sa...

Jag vill så gärna, men jag har så kassa blodvärden, så de dissar migg :( Förut gav jag plasma, men det har de slutat med här. Ska kanske tokäta järntabletter och försöka igen. Jag tycker faktistk det är mysigt att gå till blodcentralen och bli lite ompysslad!

Omentjej sa...

Frida: Ja visst är det! Här i Västerås finns Maggan som känner hela min familj, bara en sån sak! Ja, käka järn & järnrika grönsaker! =) Mina blodvärden är inte på topp för jag glömmer alltid de rackarns tabletterna, men nu ska jag skärpa mig!!

Unknown sa...

Skulle gärna lämna blod. Efter att ha fått blod själv så vet jag ju verkligen att det behövs. Ändå kan jag inte riktigt med det. Var in på blodcentralen en gång, men blev akut illamående av att se alla som låg där med blodet pumpande. Så jag skickar maken istället.

Omentjej sa...

Johanna: haha, suveränt! Kan man inte själv är det super om man lyckas värva någon i stället. Det är ju faktiskt en väldigt speciell miljö med blodslangarna och inte minst lukten, så jag förstår verkligen att många inte klarar av det.