söndag 14 augusti 2011

Amningstips

Jag har fått frågan om amningstips och bestämde mig för att det kan vara värt ett eget inlägg.

När lillan kom till jorden var det med gulsot pga ABO-isoimmunisering*. Av gulsoten och solariet blev hon trött och slö & orkade inte suga ordentligt, solariet krävde extra tillskott av näring och detta var grunden till mina svårigheter med amning i början.

Fia var fyra veckor första gången hon inte fick någon ersättning på ett helt dygn, därefter fick hon lite tillägg under ytterligare en vecka innan vi slutade helt och hållet.

Inte för att det är något fel med ersättning, det är ju väldigt smidigt, men Fia fick ont i magen av det och jag hade gett mig sjutton på att försöka klara mig utan.

Problemet med att vi gett så mycket ersättning var såklart att jag inte hade jättemycket mat, jag tyckte dessutom det var svårt att hinna pumpa (för att inte tala om trist). Så här gjorde jag för att komma igång med amningen:

1) Man ska inte haka upp sig på hur mycket man lyckas/inte lyckas pumpa. Det går inte att jämföra mängden som bebisen suger i sig själv med det man pumpar ut så man ska inte gräma sig om det kommer lite (ångest kan också minska mjölkproduktionen).

2) Amma och pumpa så ofta som möjligt. Ju mer man gör det, desto mer ökar produktionen. Just i övergången satt jag och ammade i princip hela tiden, men så gav det ju resultat också.

3) Ät bra mat, ofta. Och drick! 3 liter om dagen tyckte Åsa på BVC att jag skulle dricka. Nyponsoppa, lättöl och kamomill- eller fänkålste är bra för produktionen men i huvudsak är det såklart vatten man behöver.

4) Stress är dåligt, sömn är bra. Vi sover jättelänge på morgonen för att ta igen att vi är vakna så mycket på natten.

5) Amningsnapp (från Medela) är jättebra om man har ont eller om bebisen har svårt att få grepp (t.ex. om brösten är spända).

Ja det är väl vad jag kommer på just nu. Den som vill får gärna fylla på med fler tips.

*De vanliga blodgrupperna A, B, O och AB kan ge upphov till gulsot. Det rör sig då om en sjukdom som kallas ABO-immunisering. Mamman har blodgrupp O och barnet har A eller B. Mamman bildar antikroppar mot barnets blod, och antikropparna går över till barnet via navelsträngen. En del av barnets blodkroppar går sönder på grund av antikropparnas angrepp varvid bilirubin bildas.

4 kommentarer:

Atomflickan sa...

Skönt att amningen funkar nu.

Åsa på BVC råkar inte vara Åsa på Gryta? Henne har vi och jag tycker hon är go och bra.

Omentjej sa...

Atomflickan: Aha, bor du på Gryta?! Visst är det den Åsa jag menar, superbra är hon! Vi fick ha henne när Lena var på semester. Gillar BVC på ÖG, trivsamt!

Atomflickan sa...

Ja, vi bor på Gryta. Jag tycker både Lena och Åsa är bra, känns skönt att man litar på båda om en av dem är borta av någon anledning.

Är extra roligt att läsa din blogg när vi bor i samma område :).

Omentjej sa...

Atomflickan: Ja men vad skoj!! Jag vet inte varför du inte finns i min lista men det gör du from. nu.

Håller med, både Å & L känns trygga!