fredag 1 januari 2016

Gott Nytt År & Välkommen 2016!

Hej hej bloggen, det var ett tag sedan.
Stressigt innan jul och sedan gick luften ur. :)

Nu har jag laddat över alla mobilbilder sedan den 16:e så nu bjuder jag på en bildkavalkad av skiftande kvalitet. Jag råkade tappa mobilen i backen en dag när regnet vräkte ned så den var knäpp några dagar, sen ordnade det till sig (det var inte första gången den blev fuktskadad...). 

Vi köpte och klädde en liten gran till slut. En sockertopps- sådan som jag tänkte plantera ut om den inte dör innan det är dags (oops, undrar om den behöver vatten!). Det var mest Fia som klädde och hon var mäkta stolt. Ljusslingan är ett skämt, trots att vi knappt haft granen tänd har den dragit slut på 4 batterier.
Dockörngottet till Fias julkalender blev klart till slut. Blev sugen på att göra mer i liknande stil.
Kalle har svårt att rita med pennor men han älskar att få försöka.
Sista lördagen innan jul tog vår lilla familj & mormor tåget till Stockholm där vi mötte upp Fias farmor och farfar. Vi hade en jättemysig dag. Vi var bl.a. på Hötorgshallen och köpte estnisk surkål, till NK och kollade julskyltningen, åt i NK:s saluhall, promenerade bort till julmarknaden på Stortorget.
Första rutan av NK:s julskyltning som handlade om varuhusets 100 år.
Ett par dagar innan jul åkte vi upp till Daniels föräldrar och kickade igång julen direkt med julbord och julklappar så att barnen skulle hinna leka med sina nya grejer. 
Fia fick, bland mycket annat, en Elsaklänning. Vilken lycka. :)
Hon har pratat om det hela hösten.
Efter stora släktlunchen (i år var vi dock bara runt 32 personer... ;) styrde vi kosan mot Västerås på julafton. Vi fick stressa på lite för jag hade julklappar att hämta ut på Ica på vägen hem...
Bästa julmaten: köttbullar med kryddpeppar, brun- & brysselkål, skinka & surkål.
Fast skinka äter jag bara en skiva, den är godast på julknäcke på juldagen.
Fia fick slime i julstrumpan. Wow.
Julen bjöd på ett par sjukhusbesök också. Kalle hade problem med mage/tarmar så vi fick sitta på barnakuten hela juldagens em. Det var ingen akut fara men något som vi borde kolla upp. Förmodligen var det en infektion men eftersom han haft samma problem tidigare var det extra viktigt att få en riktig koll. Stackarn blev väckt hela tiden så när vi väl kom tillbaka slocknade han rätt ordentligt. 
Lilla tomten...
Den 29/12 var det dags för sjukhuset igen, men denna gång för något roligare. Ultraljud. Allt såg bra ut och vi fick själva välja & printa vilka bilder vi ville ha. Denna var cool.

 Så kom nyårsafton och vi orkade inte med några storslagna planer. Vi ville bara vara hemma, för oss själva. På dagen åkte vi pulka, eller ja Fia åkte pulka. Kalle somnade så han och jag gick hem efter en stund.
Ännu en julklapp, en rosa pulka till tjejen som plötsligt gick från att inte bry sig till att älska rosa.
Nyårsmenyn var lätt. Löjrom och Crème Brûlée var givet & efterlängtat. Oxfilé hade vi i frysen.
Kalix löjrom och alkoholfritt bubbel till förrätt. Mmm.
Konjaksflamberade tournedos med rostad potatis, portvinsreduktion och smörstekt sparris till varmrätt. Aaah.
Efterrätten... Det var första gången jag gjorde den och jag blev väldigt nöjd. Åååh.
Jag knäckte min spettekaka från NK också, tjusigt förpackad i stadig kartong.
Vi höll oss vakna till midnatt (ej Kalle då) och kollade fyrverkerier från ett öde kvarter. Skönt att lägga sig efter det. Idag har vi spelat lite spel, gjort maränger... ja inte så många knop helt enkelt.
Men Fia lyckades slå knut på sitt eget hår i alla fall. :) 



Inga kommentarer: