fredag 2 december 2011

Mjuk kaffe- och romkaka

På begäran kommer här receptet.
Det är min kryddkaka som jag modifierat lite och den
är ursprungligen en kanelkaka från Sju sorters kakor.

I alla fall, detta behöver man:
3 ägg
2 dl socker
75 g smör
1 dl vatten
2½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
2 tsk snabbkaffepulver som löses upp
...i t.ex. romessensen som jag tror jag tog 2-3 tsk av.

Sätt ugnen på 175 grader, smörj & bröa en (avlång) form.
Vispa ägg och socker vitt & pösigt. Koka upp smör och vatten.
Vänd ner mjöl & kryddor. Tillsätt smörblandningen (hett).
Jag lade till rom och kaffe sist men det var för att kunna smaka av.

Ner i formen, grädda ganska långt ner i ca 35 min.

3 kommentarer:

Lisa sa...

Det låter som en sjukt god kaka, den ska jag bestämt testa!

Camillas dagar sa...

Jag också! Tack! Jag får lite tankar och associationer till arraksbollar, men jag kanske är fel ute?

Omentjej sa...

Lisa: Gör det!!

Camilla: Nej men det är nog inte så dumt tänkt! Jag tyckte den smakade kokos, pappa sa vanilj. Smaskigt vad man än känner! :)