tisdag 15 september 2009

Lödöse i mitt hjärta

Sånt här gillar jag, när folk från små ställen
som ligger mig varmt om hjärtat besöker mig.


Lödöse är en del av mitt ursprung, mamma är uppväxt
på landet strax utanför. Där hade jag under hela barndomen
mina kusiner som även fick fungera som de bröder jag saknade.

Jag älskar mitt Hälsingland men Lödöse har en minst lika
stor plats i mitt hjärta. Tyvärr finns inte mormor och morfar
kvar och kusinfamiljen flyttade till fina Herrljunga när jag var…
tretton?

Men jag har oändligt många fina minnen därifrån.
- Mormors växthus med ljuvliga tomater och fantastisk gurka
- Morfars bikupor och smaken av pinfärsk honung som man
tuggade direkt ur vaxkakan
- lukten av morbrors svinstallar
- de omöjligt mjuka kaninerna
- min älskade nordsvensk Polly
- alla ljuvliga katter
- doften av mogen säd en varm högsommarkväll
- de allra roligaste lekarna med mina kusiner
- havsbad i Lyckorna
- mormors mat och kakor...
det tar liksom aldrig slut och jag är så lyckligt lottad att jag haft
min ljuva barndom.

2 kommentarer:

IngelaMollly sa...

Det låter som om du haft en fantastist och trygg barndom, grattis till det som gör en så rustad för livet =)

Omentjej sa...

Molly: Tack, det är verkligen ett privilegium. :)