måndag 28 mars 2011

New York - måndag 14/2

Vi vaknade tidigt, men var dessutom granne med en kyrka (man kan ana kyrkfönstret till höger) som ringde så snällt varje morgon 07.30.

Daniel åt NY Slam till frukost. Pannkakor, ägg, bacon, stekt potatis.

Jag åt pannkakor med sura blåbär & söt sirap.

Times Square på morgonen.

Vi var in på Planet Hollywood för att kolla upp ngt turistpass som vi inte köpte. Vi jämförde händer och jag har lika stora som bl.a. Jimmy Stewart och Bruce Willis. Sen var vi in på en turistbyrå som gav oss en del bra tips om när man går gratis på vissa museum och att en del andra har valfri entréavgift.

För att besöka National History Museum betalade vi 4 dollar för båda tror jag. För det fick vi se en massa skelett, ädelstenar, förstenat trä, mumier och indianer och allt möjligt skoj. :)

Museet är stort...

Det var helt fantastiskt väder, jag gick i t-shirt och min modströmkofta resten av dagen. +17 grader och strålande sol. Här i Central Park.

På väg genom parken besökte vi Belvedere Castle som fungerar som observatorium, dock stängt just då.

Därefter smakade det bra med seafood dumplings, lobster rolls (med råris) och ginger ale.

En rolig grej var att åka linbana över East River. Med metrokort (29 dollar för en vecka tror jag) åkte man inte bara buss och tunnelbana helt obegränsat, man fick även åka den här turen. Det gick faktiskt att titta in i lägenheterna man passerade, men vi såg inget spännande, hehe.

Sedan fortsatte vi promenera, var in på Bloomingdale's. Letade kaffe och hann ända till Columbus Circle innan vi hittade ett Starbuck's och mötte Paul från "Spin City"). Sen letade vi länge efter någonstans att sätta oss i parken.

Jag föreslog flera ställen men inget dög riktigt. Daniel föreslog att vi skulle åka häst och vagn men jag tänkte bara på Seinfeld och avböjde. Till slut hittade vi bord och stolar ovanför skridskobanan och kunde äntligen äta vår black & white cookie och dricka upp vårt nu ljumna kaffe.

Sen förstod jag varför det var så noga med platsen.
Vi tittade på varann, det sög till i magen, jag var
så lycklig, och då kom frågan: "Vill du gifta dig med mig?"
Han hade med sig en silverring så länge.

Den här bilden är min favoritbild på oss tillsammans,
tagen strax efter frieriet. Tittar man noga ser man
spår efter tårarna på mina kinder.

Vi gick ner för att åka skridskor men banan var uthyrd.

Vi avslutade kvällen i Chinatown och Little Italy
där vi åt middag på en jättemysig italiensk restaurang.